Jak w prosty sposób zrobić kopię zapasową danych?

Podczas jakiejkolwiek pracy na komputerze produkujemy dane. Są one w różnym stopniu dla nas ważne. Niektóre są po prostu informacjami o zdarzeniach systemowych, niektóre bardzo istotnymi dokumentami osobistymi. Każdy z nas powinien dbać o bezpieczeństwo swoich informacji - przechowywać w bezpiecznym miejscu, stosując hasła lub szyfrowanie. Bezpieczeństwo to także posiadanie kopii zapasowej swoich danych. Na rynku oprogramowania jest dostępnych wiele rozwiązań, które są bardziej skuteczne, inne mniej. Niektóre są wydajniejsze i posiadają więcej opcji dodatkowych od innych. W tej poradzie przedstawię rozwiązanie proste w użyciu, a jednocześnie skuteczne w działaniu. A co najważniejsze - nie powodujące dodatkowych kosztów.

  • komputer
  • zewnętrzny nośnik danych
1
Okno właściwości folderu w systemie Windows Okno właściwości folderu w systemie Windows

Zaczynamy od wybrania szczególnie wrażliwych danych, których utrata jest dla nas szczególnie niepożądana. Za pomocą okienka Właściwości w systemie Windows określamy ilość miejsca, którą zajmują nasze pliki. Posiadając takie informacje możemy określić, gdzie nasza kopia zapasowa będzie tworzona. Możemy wybrać dowolną pamięć przenośną (dysk USB, pendrive), dysk sieciowy (NAS lub miejsce udostępnione na innym komputerze), bądź też inny dysk lub partycja zainstalowane w komputerze.


2
Strona pobierania aplikacji SyncToy Strona pobierania aplikacji SyncToy

Następnie ze strony firmy Microsoft (http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=15155) pobieramy narzędzie SyncToy w odpowiedniej dla naszego systemu wersji architektury. Robimy to naciskając link DOWNLOAD obok odpowiedniego pliku.


3
Ekran zakończenia instalacji aplikacji SyncToy Ekran zakończenia instalacji aplikacji SyncToy

Instalujemy pobrane narzędzie w systemie. Zostaniemy poproszeni o akceptację instalacja dodatkowych komponentów systemu, oraz o potwierdzenie naszej zgody na warunki licencji.


4
Skrót do programu w Menu Start Skrót do programu w Menu Start

Po zainstalowaniu, uruchamiamy program za pomocą odpowiedniego skrótu w menu Start.


5
Uczestnictwo w programie poprawy jakości Uczestnictwo w programie poprawy jakości

Podczas pierwszego uruchomienia aplikacja zapyta nas, czy chcemy dołączyć do Programu Poprawy Wrażeń Użytkownika, polegający na wysyłaniu do firmy Microsoft odpowiedzi na zadawane nam raz na jakiś czas pytania o tą aplikację. Odpowiadamy zaznaczając najlepszą dla nas opcję.


6
Okno główne programu Okno główne programu

Po zakończeniu procesu uruchamiania zobaczymy okno główne programu. Cała idea działania polega na kopiowaniu plików pomiędzy odpowiednimi stronami podanymi w parametrach aplikacji. Na każdej z dwóch możliwych stron podane muszą być foldery, które będą spełniać odpowiednie funkcje. Dla ułatwienia przyjmujemy, że lewa strona zawierać będzie miejsce źródłowe, a prawa - docelowe. Miejsce źródłowe powinno wskazywać folder na dysku w którym są nasze dane. Miejsce docelowe wskazuje, gdzie te dane należy skopiować.


7

Aby ustawić wyżej wspomniane parametry, wybieramy "Create new folder pair" w oknie głównym aplikacji.


8
Okno wyboru pary folderów Okno wyboru pary folderów

Uruchomiony zostanie kreator konfiguracji, który pozwoli w pierwszym kroku wybrać interesujące nas foldery. Wyszukujemy je po naciśnięciu przycisku "Browse" po obu stronach okna. Następnie klikamy "Next".


9
Okno wyboru rodzaju kopii Okno wyboru rodzaju kopii

Kolejny krok pozwala nam wybrać tryb kopii. "Synchronize" oznacza, że skopiowane będą dane w obu kierunkach, usunięcia i utworzone pliki po jednej stronie będą powtórzone po drugiej. "Echo" to odzwierciedlenie zawartości strony lewej na prawą, ze wszystkimi zmianami - usunięciami, zmianami nazw i nowymi plikami. "Contribute" jest opcją podobną w działaniu do poprzedniej, lecz bez usuwania plików. Zalecam wybranie opcji "Echo", która będzie tworzyć nam lustrzaną kopię danych, nadpisując poprzedni stan kopii.


10
Okno nadania nazwy kopii Okno nadania nazwy kopii

Ostatnim krokiem kreatora jest nadanie nazwy naszej nowo utworzonej parze.


11
Podsumowanie parametrów kopii Podsumowanie parametrów kopii

Po skonfigurowaniu na ekranie będziemy mieli podsumowanie naszych parametrów.


12

Wybieramy opcję "Preview" aby przetestować, jakie zmiany zostaną wykonane w naszej kopii zapasowej. Jeżeli to będzie pierwsze uruchomienie, zalecam użycie od razu opcji "Run" - tworzącej kopię.


13
Podsumowanie wykonania kopii Podsumowanie wykonania kopii

Po zakończonym kopiowaniu, otrzymamy podsumowanie wykonanych czynności. Możemy zamknąć to okno po zapoznaniu się i opuścić program.


14

Nośnik z danymi kopii zapasowej należy przechowywać w bezpiecznym miejscu. Takim do którego jest utrudniony dostęp. Wszak jest to kopia naszych istotnych danych, na których utratę nie możemy sobie pozwolić.


Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 29.01.2012

Komentarze

SyncToy raczej chyba na pewno furory nie zrobi - bynajmniej u mnie.
Bo jeżeli sama mam ważne pliki kopiować do lokalizacji źródłowej programu, a dalej program przerzuci mi je do lokalizacji docelowej (czy też dokona synchronizacji po podłączeniu urządzenia docelowego), to wolę już sama kopiować je bezpośrednio tam gdzie będą bezpieczne - dysk zewnętrzny, pendrive, cd/dvd-rw, itp.
Nieco inaczej sytuacja może wyglądać jeśli chodzi o duże firmy i możliwość gromadzenia ważnych danych na dysku sieciowym....
Ale ja takiej firmy nie prowadzę :)

Ostatnio zmieniony: 2012-03-09 05:32:52

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatnościRozumiem i akceptuję
Dodaj opinię o stronie
Dodaj opinię o stronie
  1. anuluj