Jak złożyć reklamację do biura podróży?
Kiedy biuro podróży przyczyniło się do zniszczenia naszego wymarzonego urlopu mamy prawo domagać się odszkodowania. Kiedy nam ono przysługuje, jakie warunki powinniśmy spełnić i jak to zrobić by najefektywniej dochodzić swoich praw?
- • Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych - http://www.turystyka.gov.pl/
- • Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki 22 693 46 47.
Zanim zdecydujemy się na wybór organizatora naszej wycieczki sprawdźmy jego wiarygodność.
Działalność organizatora turystyki i pośrednika turystycznego wymaga uzyskania wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Ponadto organizatorzy mają przez cały okres prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych zabezpieczenie finansowe (gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa albo ubezpieczenie na rzecz klientów).
Informacje dotyczące wpisu oraz posiadanego ubezpieczenia można sprawdzić u marszałka województwa, w którym siedzibę ma organizator bądź w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki pod numerem telefonu 22 693 46 47.
Możemy również sprawdzić wszystkie te informacje (zarówno wpis jak i posiadaną gwarancję) na stronie internetowej Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych - http://www.turystyka.gov.pl/
Reklamacji biura podróży podlegają wszystkie warunki wycieczki, które są niezgodne z umową. Na przykład ilość posiłków, brak widoku na morze w pokoju hotelowym (często wpływa to na zwiększenie ceny za wycieczkę, gdy wybierzemy taką opcję położenia naszego pokoju hotelowego), standard hotelu i tym podobne.
Wszelkie odstępstwa od umowy, którą zawarliśmy musimy reklamować na samym początku wycieczki. Możemy taką reklamację złożyć do pilota lub rezydenta wycieczki. Na każdą zgłoszoną przez nas reklamację musimy otrzymać od pilota lub rezydenta pisemne potwierdzenie przyjęcia złożonej reklamacji.
Jeżeli mimo złożonej przez nas reklamacji nie zostanie ona rozpatrzona wcale bądź rozstrzygnięcie nie będzie przemawiało na naszą korzyść musimy w czasie pobytu zbierać dowody na potwierdzenie zaistniałych warunków w jakich się znaleźliśmy, które nie pokrywają się z zagwarantowanymi nam w umowie warunkami.
W sytuacji, gdy po przyjeździe na miejsce pobytu okaże się, że nie mamy zapewnionego miejsca w hotelu musimy skontaktować się z organizatorem wycieczki/biurem podróży. W przypadku braku podjęcia konkretnych działań ze strony organizatora kontaktujemy się z Urzędem Marszałkowskim województwa, w którym ma siedzibę biuro podróży. Wówczas po stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawia się prawo wykorzystania środków z umowy gwarancji bankowej lub umowy ubezpieczeniowej, aby zorganizować powrót turystów do kraju
Po powrocie z naszych nieudanych lub w części nieudanych wakacji składamy również skargę do organizatora/biura podróży. Organizator ma 30 dni na udzielenie nam pisemnej odpowiedzi na naszą skargę (liczone od dnia następnego od dnia złożenia reklamacji), jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi do tego czasu uznaję się że organizator przyjął reklamację jako uzasadnioną.
Wszelkie zapisy w umowie dotyczące terminu składania skarg i reklamacji przez Klienta na świadczone przez organizatora usługi należy uznać za nieważne, nawet jeżeli podpisaliśmy umowę z takim zapisem. Termin przedawnienia możliwości dochodzenia swoich praw (roszczeń) z tytułu umów o świadczenie usług turystycznych wynosi 10 lat. Niezłożenie wiec reklamacji przez Klienta w terminie wyznaczonym w umowie nie pozbawia go praw do dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym.
Jeśli nasza skarga zostanie odrzucona bądź nie będziemy zadowoleni z formy rekompensaty Za niedotrzymanie przez organizatora warunków umowy dotyczących wyjazdu (np. zostanie nam zaproponowany rabat na kolejne wycieczki u tego samego organizatora) możemy dochodzić swoich prac w postępowaniu cywilnoprawnym. Warto wówczas również powiadomić o zaistniałej sytuacji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Polską Izbę Turystyki.
Dodaj komentarz