Jak przyciemnić szyby?
Z tej porady dowiesz się jak przyciemnić szyby samochodowe folią przyciemniającą.
- • Dobrej jakości folia przyciemniająca
- • Dużo wody
- • Trochę szamponu lub płynu do mycia szyb
- • Nóż do tapet
- • Rakla
- • Podstawowe narzędzia do demontażu i montażu szyb

Wybierz folię. Wybór nie jest taki prosty jak by się mogło wydawać. Na rynku są folie o różnych właściwościach. Są folie, które mają doskonałe parametry jeżeli chodzi o pochłanianie czy odbijanie promieni słonecznych. Folie te często mają metaliczny połysk, który poprawia jeszcze bardziej ochronę przed promieniami UV. Folię taką warto wybrać kiedy często będziemy w samochodzie przewozić dzieci lub kiedy dzieci będą zmuszone odbyć dłuższą podróż z nami np. podczas wyjazdu na urlop. Praktyka pokazuje, że folie z połyskiem metalicznym nie zawsze trafiają w gust użytkownika pojazdu. Często zmuszeni jesteśmy wybierać pomiędzy folią przyciemniającą dającą wizualnie lepszy efekt zewnętrzny ale przepuszczającą większą ilość promieni UV a folią dającą gorszy efekt wizualny ale za to skuteczniej chroniącą nas przed słońcem. Sprawa jest prosta przede wszystkim należy kierować się dobrem dziecka. Jeśli nie będziesz woził/a w twoim samochodzie dzieci a przyciemniane szyby mają być tylko dodatkowym elementem tuningu – wybierz folię kierując się wyłącznie własnym gustem.

Wybierz folię jednej z renomowanych firm np. Armorlite, Sungard, Foliatec, 3M. Oczywiście za markowe folie trzeba będzie trochę więcej zapłacić ale z pewnością się to opłaci. Tanie folie bardzo często nie potrafią przez dłuższy czas utrzymać koloru. Wiele tanich folii po roku jest fioletowych niezależnie od tego jaki kolor folii wybraliśmy przy zakupie. Często folie gorszej jakości zarysowują się bardzo łatwo. Jednak głównym mankamentem zwykłych folii przyciemniających jest fakt, że nie mogą one być obrabiane termicznie tzn. w przypadku szyb wypukłych (czyli giętych w dwóch płaszczyznach) nie można uformować tych folii tak aby idealnie pasowały do kształtu szyby. Skutkuje to później niemożliwością prawidłowego zafoliowania szyby. Folia taka na szybie sferycznej posiada wtedy mnóstwo „bąbli”, zagnieceń i pomarszczeń.

Przy zakupie sprawdź czy folia, którą zamierzasz kupić posiada atest. Atest taki jest wydawany przez Instytut Szkła i Ceramiki w Krakowie. Atest daje ci pewność, że folia którą chcesz użyć jest bezpieczna i dopuszczona do stosowania w pojazdach będących użytkownikami ruchu drogowego. Szerzej na temat atestów, homologacji oraz bezpiecznego i zgodnego z przepisami przyciemniania szyb przeczytasz tutaj:
http://www.zaradni.pl/porada/5600,jak_wykonac_przyciemnianie_szyb_samochodowych_legalnie

Jeśli już kupiłeś właściwą folię czas na wykonanie przyciemniania szyb. Zanim się jednak za to zabierzesz zastanów się, które z szyb zamierzasz demontować, które nie. W większości przypadków przyjmuje się zasadę, że demontuje się te szyby, które można w łatwy sposób zdemontować. Należą do nich szyby opuszczane w drzwiach, trójkątne szyby drzwiowe, szyby montowane na uszczelkach (np. w busach). W zasadzie nie powinno się demontować szyb, które są wklejane do karoserii. Demontaż szyb wklejanych podraża nie tylko koszty przyciemniania szyby, ale również niesie ze sobą poważne ryzyko uszkodzenia szyby lub uszczelek czy listew ozdobnych, w które taka szyba najczęściej jest wyposażona. Jeśli nie zdemontujesz szyby wklejanej będziesz musiał taką szybę przyciemniać od wewnątrz samochodu co jest wprawdzie dużo trudniejsze jednak niesie ze sobą mniejsze ryzyko. Gdybyś jednak zdecydował się demontować szybę wklejaną to tutaj przeczytasz jak to zrobić:
http://www.zaradni.pl/porada/5214,jak_zdemontowac_wyciac_szybe_samochodowa

Zatem te szyby, które możesz relatywnie łatwo zdemontować – zdemontuj. Zdemontowaną szybę musisz bardzo dokładnie odtłuścić a następnie umyć. Odtłuszczenie najlepiej przeprowadzić używając do tego celu acetonu lub np. denaturatu. Umyć najlepiej jest po prostu dobrej jakości płynem do mycia szyb.

Teraz z rolki, na którą jest nawinięta folia, odwiń odpowiednią długość, a następnie wytnij odpowiedni kawałek najlepiej w kształcie prostokąta, tak aby prostokąt ten z pewnym zapasem pokrył powierzchnię szyby, którą zamierzasz przyciemnić. Sprawdź czy szyba, którą zamierzasz przyciemnić jest szybą giętą w jednej płaszczyźnie czy też jest to szyba sferyczna (gięta w dwóch płaszczyznach). Uwaga! Prawie wszystkie szyby samochodowe tylne są szybami sferycznymi, a coraz częściej są nimi również szyby boczne. Aby przyciemnić szybę sferyczną folią przyciemniającą musisz najpierw poddać folię obróbce termicznej. Chodzi o to, że folia musi bardzo dokładnie dolegać do szyby i być dokładnie wyprofilowana do jej kształtu. W przypadku szyb sferycznych, żeby osiągnąć dokładne przyleganie folii do szyby, należy folię tak długo nagrzewać (np. opalarką elektryczną), aby folia przyjęła kształt szyby sferycznej.

Teraz przygotuj pomieszczenie, w którym będziesz nakładał folię na szybę. Musi to być pomieszczenie w miarę szczelne i odporne na wilgoć. Najlepiej aby ściany były pokryte kafelkami. Pomieszczenie musi być zamykane. Nie wolno pracować przy otwartych drzwiach czy w warunkach znacznej cyrkulacji powietrza (np. przeciąg). Przed nakładaniem folii należy pomieszczenie do przyciemniania intensywnie spryskać wodą najlepiej z rozpylacza (np. takiego jaki mają niektóre płyny do mycia szyb). Musi być to zrobione bardzo dokładnie aby wyeliminować z powietrza unoszące się najmniejsze drobiny pyłu czy kurzu. Jeśli tego nie zrobisz kurz i drobiny pyłu osiądą na folii i szybie i będą później widoczne, co wpłynie negatywnie na końcowy efekt przyciemniania.

Teraz możesz już nakładać folię na szybę. W tym celu najpierw musisz ściągnąć a właściwie to odkleić folię ochronną - zabezpieczającą. Folię ochronną najlepiej ściągać kładąc wcześniej folię na zmoczoną lub mocno zroszoną gładką powierzchnię pionową. Najlepiej do tego nadaje się czysta pionowa mokra wykafelkowana ściana lub jeszcze lepiej pionowo zamocowana tafla szkła ewentualnie np. duże pionowe lustro. Teraz gdy folia dolega do powierzchni pionowej, bardzo ważne jest ponowne dokładne zmoczenie – zroszenie tej powierzchni pionowej i samej folii aby dobrze przylegała. Do zraszania najlepiej używać rozpylacza do wody lub butelki po płynie do mycia szyb z odpowiednią końcówką.
Zacznij powoli i delikatnie odrywać warstwę ochronną z folii. Podczas tego odklejania warstwy ochronnej należy cały czas zraszać folię wodą. Po ściągnięciu folii ochronnej masz już przygotowaną folię do nałożenia na szybę.

Przygotuj szybę do nałożenia folii. Szyba do przyciemnienia powinna być ustawiona na specjalnych uchwytach w pozycji pionowej i być dobrze zroszona dużą ilością wody z dodatkiem odrobiny szamponu lub płynu do mycia naczyń. Teraz powoli przyłóż folię do szyby i delikatnie za pomocą gumowej szpachelki lub tzw. rakli powoli wyciskaj wodę znajdującą się pomiędzy folią a szybą.

Po wstępnym wyciśnięciu wody obetnij ostrym nożykiem (np. nożem do tapet) lub specjalnym ostrzem folię tak, aby nie wystawała poza obręb szyby. Wskazane jest jeszcze dodatkowe obcięcie folii tak, aby pozostawić około 1 mm przestrzeni pomiędzy krawędzią szyby a krawędzią folii. Zabezpieczy to później szczególnie szyby opuszczane w drzwiach przed odklejaniem się folii na skutek opuszczania i podnoszenia szyby. Teraz możesz już przystąpić do ostatecznego wyciśnięcia wody i resztek wilgoci z przestrzeni pomiędzy szybą a folią. Pozostaw świeżo zafoliowaną szybę na około dwie godziny w bardzo ciepłym miejscu lub na ostrym słońcu, aby na skutek wygrzania odparowały resztki wilgoci i folia przykleiła się w sposób trwały do szyby. Teraz możesz już z powrotem zamontować zdemontowaną wcześniej szybę do samochodu.

W ten sam sposób postępuj w przypadku szyb wklejonych do karoserii. Oczywiście wykonanie tych czynności bez demontowania szyb będzie obarczone większą skalą trudności. Nie mniej jednak również w tym przypadku musisz pamiętać o zroszeniu wnętrza samochodu wodą z rozpylacza i wcześniejszej termicznej obróbce folii w przypadku przyciemniania szyb sferycznych.
Uwagi i spostrzeżenia
- •Aby przyciemnić szyby w samochodzie wymagana jest wręcz ekstremalna cierpliwość i bezstresowe podejście.
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2011-09-20 21:52:29
Dodaj komentarz