Jak oszczędzać paliwo? Jak jeździć ekonomicznie?
Materiał zawiera ciekawe porady i sposoby na oszczędzenie domowych funduszy podczas jazdy samochodem w czasach gdy paliwo windowane jest cały czas w górę.

Najpierw warto wybrać odpowiedni środek lokomocji w zależności od sytuacji. Nie zawsze potrzebujemy musowo auta. Jest jeszcze komunikacja miejska, a najlepiej wybrać rower. Czasami po prostu nie opłaca się rozgrzewać silnika do pokonania jakiegoś krótkiego odcinka, np. do pobliskiego sklepu. Mieszkając w mieście możesz się przyjemnie zaskoczyć, gdy rowerem z pracy do domu dojedziesz szybciej niż zrobiłbyś to autem stojąc w korkach i klnąc na innych. Dodatkowo zgubisz kilka „zbędnych” kilogramów i podniesiesz sprawność swojego organizmu :-) Nie rób tego codziennie bo się „spalisz” i nic z tego nie wyjdzie, najpierw zaplanuj sobie np. że raz w tygodniu dojedziesz do pracy rowerem. Z czasem będzie już tylko lepiej.

Dobrze dobierz auto. Jeżeli pokonujesz dalekie trasy i wiele kilometrów miesięcznie to wybierz diesla. Jest on droższy, jednak mniejsze spalanie w krótkim czasie zrekompensuje inwestycję. Dla tych, którzy pokonują krótkie odległości lepsza będzie benzyna, gdyż w porównaniu do diesla – szybciej się rozgrzewa i w pierwszej fazie jazdy zużywa znacznie mniej paliwa. Auta na LPG to sprawa indywidualnego podejścia. Trzeba policzyć koszt instalacji, następnie mamy fazę oszczędzania, i tu nie zawsze bo przeważnie spalanie jest troszkę wyższe niż w benzynie, a źle założona instalacja odbije się na znacznie szybszej eksploatacji naszego autka. No i aby inwestycja się nam zwróciła nie możemy zbyt szybko sprzedać auta. Po prostu zawsze najpierw oblicz sobie co będzie się Tobie najbardziej opłacało

Sprawdź gdzie i jakiej jakości paliwo tankujesz. Zrób analizę tankując po kolei na kilku stacjach za określoną kwotę. Następnie zobacz ile udało Ci się za tą kwotę przejechać. Różnicę na pewno szybko zauważysz. I już wiesz gdzie tankować! Jakość paliwa znacznie wpływa na zużycie paliwa.

Auto musi być sprawne. Sprawdzaj dość często czy nie ma wycieków płynów z auta, wymieniaj regularnie płyny, oleje i filtry. Pamiętaj o właściwie napompowanych oponach! Ciśnienie w nich jest bardzo ważne pod względem odpowiedniej toczności auta i siły tarcia opon o asfalt. Informacja o tym, ile atmosfer powinny zawierać nasze opony powinna znajdować się na wlewie paliwa, lub na wewnętrznej stronie drzwi.

Obciążenie auta. Każdy dodatkowy kilogram w samochodzie powoduje większe zużycie paliwa. Chcesz oszczędzać paliwo więc wyrzuć z bagażnika niepotrzebne płyny i różne rzeczy, które mogą spokojnie stać w garażu. Niektórzy paradoksalnie mają z tyłu koło zapasowe, choć nie posiadają do niego np. klucza do odkręcania :-) Wszystko w przyrodzie musi mieć jakiś sens.

Nie ruszaj „ze zrywem”. Zauważ, że często szybko ruszając, szybko musisz też zwalniać, a to powoduje dodatkowy pobór paliwa. Staraj się zachować odpowiednią dynamikę jazdy.

Z ostrzejszą jazdą poczekaj, aż auto „rozgrzeje się” do ok 90 stopni. Na zimnym silniku osiągamy najwyższe spalanie i obciążając go wtedy powodujemy, że później ciężko będzie nam osiągnąć zadowalającą średnią z jazdy.

Zamiast hamować zdejmij nogę z gazu. Widząc stojące auta kilkaset metrów przed Tobą puść gaz odpowiednio wcześniej i nie wkurzaj się, gdy ktoś jeszcze będzie próbował Cię wyprzedzić. On za chwilę będzie gwałtownie hamował, a wcale wiele więcej nie nadrobi.

Jeżeli znasz trasę to wiesz, gdzie trzeba będzie hamować, gdzie możesz trafić na korek. Dlatego sprawdź sobie przedtem trasę i przeanalizuj ją. Czy oszczędniej będzie wybrać krótką trasę, na której często mamy korki, czy dłuższą z mniejszym natężeniem? Zawsze patrzymy na to co dzieje się przed nami, za i obok nas. Jeśli widzisz, że za kilkadziesiąt metrów masz skrzyżowanie to nie wciskaj gazu, ale noga z gazu! Obserwuj pojazdy wyjeżdżające z bocznych uliczek, często wyjeżdżają w ostatniej chwili i musisz wtedy gwałtownie hamować

Jeżeli już planujesz bagażnik na rowery to pomyśl o bagażniku z tyłu samochodu, nie na dachu. Znacznie zmniejszysz opory powietrza, a wyjdzie Ci to tylko na plus.

Wymieniaj opony. Musimy sobie obliczyć czy bardziej opłaca się nam posiadanie 2 par kół i samodzielna wymiana ich co sezon, czy płacenie co sezon za wymianę opon w specjalistycznym warsztacie nie ponosząc przy tym żadnych większych inwestycji początkowych.
Używaj opon letnich w sezonie letnim, a zimowych w sezonie zimowym, to też przyczynia się do większego spalania!

Przetestuj i przeanalizuj przy jakiej prędkości chwilowej na Twoim komputerze pokazuje się najniższa wartość. Zauważ, że przekraczając ok. 110 km/h znacznie zwiększa się spalanie.
Może okazać się, że już przy 60 km/h powinieneś zmienić bieg z 4 na 5. i po pokonaniu pewnej odległości zauważysz znaczną różnicę w spalaniu.

Dodatkowo warto pamiętać o ostrożnym używaniu klimatyzacji, która też zużywa nam ok. 0,5 – 1 l/100km. Jeżeli gdzieś dłużej stoimy gaśmy silnik (np. na przejeździe kolejowym).

Może to wyda się dziwne, jednak często pokonując tą samą trasę „na wariata” – ścigając się z innymi, oraz spokojnie, okazuje się że czas dojazdu do celu jest bardzo zbliżony lub identyczny!
Dodatkowo będąc piratem „prosisz się” o mandat, ryzykujesz kolizję i nie jesteś „ciepło” postrzegany przez innych uczestników ruchu. Dlatego noga z Gazu! BO WARTO
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2013-02-23 18:36:44
Ostatnio zmieniony: 2012-02-17 11:55:59
Ostatnio zmieniony: 2011-11-14 10:45:18
Ostatnio zmieniony: 2011-11-14 09:32:57
Dodaj komentarz