Jak zrobić prezentację slajdów Power Point - pod presją czasu?

Sztuka profesjonalnego prowadzenia prezentacji jest zbiorem uświadomionej wiedzy i doświadczenia. Obejmuje nie tylko przygotowanie ciekawych slajdów, ale również uwzględnienia cały zestaw zagadnień takich jak: technika przekazu informacji, forma i sposób mówienia, emocje prelegenta, mowa ciała. Celem zawsze powinno być skuteczne dokonanie zmiany w słuchaczach. Ale jak zacząć? Na papierze! Nie trać czasu w Power Poincie! Używanie Power Pointa na tym etapie wydłuża czas tworzenia prezentacji! By móc dobrze zaplanować prezentację przemyśl, zapisz i naszkicuj sobie na papierze co i jak chcesz przekazać - zgodnie z poniższymi radami:

1

Co chcesz przekazać?

1. PRZESŁANIE: Zdefiniuj jedną, główną wiadomość (message, przesłanie), którą Twoi słuchacze powinni zapamiętać. Co jest głównym przesłaniem Twojej prezentacji?
2. ARGUMENTY: Zdefiniuj trzy główne elementy Twojego przesłania. Trzy argumenty, powody dla których Twoje przesłanie ma sens. Przygotuj dla każdego z trzech argumentu: fakty – liczby, przykłady oraz obrazujące je „historie z życia wzięte”.


2

Jak zbudować strukturę prezentacji?

Podziel prezentację na trzy części:
1. Intrygujące otwarcie (1-5 minut).
Przedstaw informację o tym, kim jesteś, o czym chcesz powiedzieć i jak długo. Absolutnie najważniejsze jest pierwsze 20 sekund. Zastanów się co może zaintrygować Twoich słuchaczy? Co może wyróżnić Twoją prezentację? Czy można postawić ciekawą, zaskakującą tezę? Kontrowersyjne zdanie lub zdjęcie?
Poinformuj, kiedy słuchacze mogą zadawać pytania, (często 10 minutowa sesja pytań i odpowiedzi po zakończeniu prezentacji).
2. Pasjonujące rozwinięcie,
Zaprezentuj, rozwiń logiczny łańcuch (trzech) argumentów podkreślających Twój (jeden) główny przekaz, przesłanie. Konkretne, policzalne argumenty powinieneś zilustrować używając ciekawych przykładów. Przygotuj pasjonującą historię, którą chcesz opowiedzieć swoim słuchaczom.
3. Zapadające w pamięć zakończenie (1-3 minut)
Podsumuj, przypomnij, podkreśl główne przesłanie Twojej prezentacji.
Zaplanuj sesję pytań i odpowiedzi.


3

Ile mieć slajdów?

Zgodnie z zasadami powyżej – wypisz w odpowiedniej kolejności, w punktach, wszystkie tematy Twojej prezentacji. Każdy temat podziel na istotne kwestie. Jedna kwestia (myśl) – jeden slajd. Jeden slajd - jedna myśl.
Jeden argument może być zobrazowany nawet kilkoma kwestiami. Nie staraj się umieszczać zbyt dużo informacji na jednym slajdzie. Zapisz jakimi elementami (wykres, tabela, ilustracja) chcesz podkreślić każdą kwestię – slajd?


4

Jaki wygląd slajdów?

1. Tekst - nie więcej niż 6 linijek, każda po 6 słów.
2. Wielkość czcionki - nie mniej niż 18pt.


5

Jaka treść slajdów?

Bądź konkretny - unikaj abstrakcji.
1. Wartości - liczby – użyj liczb, przedstaw je w formie graficznej (diagramy), podkreśl kluczowe wartości, użyj porównań mogących łatwiej wyobrazić sobie konkretne wielkości czy ilości, np. "możemy sprzedać o 20% więcej, czyli tak jakbyśmy sprzedali dodatkowo tyle, ile zmieściłoby się w pełnych ciężarówkach ustawionych jedna za drugą, stąd do Zakopanego". Albo np. "uzyskamy oszczędności rzędu 3%, czyli tyle co wydaliśmy w ubiegłym roku na paliwo do wszystkich samochodów."
2. Cechy, korzyści, akcja – koncentruj się na korzyściach, staraj się przedstawić je w formie opowiedzenia historii, anegdoty. Słuchacze lepiej zapamiętają to, co przedstawisz w formie akcji, działania, np. "uzyskamy oszczędności rzędu 3%, Jest to tyle, że przeciętny Kowalski mógłby jeździć swoim samochodem, nie wydając ani grosza na benzynę, przez 198 lat!"


6

Jak długa prezentacja?

Czas trwania prezentacji nie powinien przekraczać 20 minut. Można przyjąć, że jeden slajd to około 1,5 minuty. Oznacza to, że Twoja prezentacja nie powinna zawierać więcej niż 12 slajdów. Jeśli zakres jest większy, rób przerwy maksymalnie co 20 minut. Przerwy możesz wypełnić opowiadając ciekawą anegdotę związaną z przesłaniem prezentacji lub zadaniem pytań słuchaczom dotyczących zaprezentowanych wcześniej treści)

Zaplanuj 10 minutową sesję pytań i odpowiedzi po zakończeniu prezentacji.

Dobrze, byś przed spotkaniem przygotował sobie odpowiedzi na kilka potencjalnych pytań, których możesz się spodziewać.
Zawsze stosuj 3 zasady przy udzielaniu odpowiedzi:

1. Podziękuj za postawione pytanie – doceń słuchacza
2. Powtórz głośno pytanie – upewnisz się, że je dobrze zrozumiałeś, spowodujesz, że każdy je dobrze usłyszy, zyskasz czas na przygotowanie odpowiedzi.
3. Odpowiedz – jeśli z jakiegokolwiek powodu nie jesteś w stanie odpowiedzieć w tym momencie, poinformuj, że zajmiesz się tym i odpowiesz później, (zapisz sobie pytanie i osobę pytającą).



autor: Mirosław Wieczorek
źródło: www.e-prezentacja.com


Galeria

zdjęcie

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 20.06.2010

Komentarze

Ciekawe:)

Ostatnio zmieniony: 2013-02-18 17:49:33

Ok

Ostatnio zmieniony: 2013-02-11 20:57:28

Przydatne :) pozdrawiam :)

Ostatnio zmieniony: 2012-07-17 14:19:15

Takie prezentacje mogą się przydać w niejednym zakładzie pracy...

Ostatnio zmieniony: 2011-03-24 16:22:13

Praktyczne porady. Pozdrawiam

Ostatnio zmieniony: 2011-01-09 22:24:15

Zawsze miałam problem z prezentacjami, teraz chyba już nie będę go miała =]

Ostatnio zmieniony: 2010-10-29 21:41:33

Znakomity sposób na zaoszczędzenie czasu i przygotowanie schludnej prezentacji. Polecam !!!

Ostatnio zmieniony: 2010-09-24 20:55:01

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatnościRozumiem i akceptuję
Dodaj opinię o stronie
Dodaj opinię o stronie
  1. anuluj