Jak samodzielnie wysłać przelew zagraniczny?
Masz rodzinę za granicą lub dokonałeś zakupów w zagranicznym sklepie internetowym i chcesz zapłacić przelewem? A może z jakiś powodów musisz przesłać walutę do innego banku w Polsce? Oczywiście można skorzystać z płatności kartą lub korzystając z systemu PayPal. Ale niektórzy wolą/muszą to zrobić zwykłym przelewem zagranicznym i na nim zamierzam się skupić. Jak możesz się dowiedzieć z innej mojej porady, w większości banków, jest dostęp do bankowości elektronicznej, gdzie samodzielnie możesz wykonywać nawet przelewy zagraniczne, wśród których dostępne są przelew SEPA i tzw. przelew SWIFT. Jeśli nie wiesz czego potrzebujesz, żeby je wykonać, to ta porada jest dla Ciebie.
- • - rachunek w banku, może być zarówno walutowy, jak i prowadzony w złotym polskim
- • - dostęp do bankowości elektronicznej/serwisu transakcyjnego
- • - oczywiście środki pieniężne do wykonania przelewu
Z którego przelewu skorzystać - SWIFT czy SEPA?

To zależy od tego jaką walutę wysyłasz i dokąd. Jeśli chcesz wysłać EURO w obrębie Unii Europejskiej, lub do Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii, to skorzystać z przelewu SEPA - jego samodzielne wysłanie kosztuje bardzo mało, zazwyczaj około 5 zł, środki znajdą się na rachunku odbiorcy najpóźniej następnego dnia roboczego. Koszty ponosisz tylko Ty i nie mogą one być pobrane z przesyłanej kwoty.
Wskazówka:Jeżeli musisz przelać EURO do innego banku w Polsce, to również skorzystaj z SEPY, będzie taniej i szybciej.
UWAGA - nie wszystkie banki w obszarze Unii Europejskiej należą do systemu SEPA, jeżeli konto na które przesyłasz środki, należy do banku spoza tego systemu, przelew po prostu nie zostanie wykonany, wówczas musisz niestety skorzystać z przelewu SWIFT.
Z którego przelewu skorzystać - SWIFT czy SEPA?
Jeżeli chcesz wysłać EURO poza wskazany powyżej obszar lub po prostu inną walutę (oczywiście w ramach ograniczeń Twojego banku) do jakiejkolwiek części świata, wówczas musisz skorzystać z tzw. przelewu SWIFT. Przelew ten jest nieco bardziej skomplikowany, przez co droższy i z dłuższym czasem przekazania środków do beneficjenta - nawet do 7 dni kalendarzowych. Jeśli chodzi o dane potrzebne do jego wysłania, będą one podobne jak przy przelewie SEPA. Warto wiedzieć, że wysyłając przelew SEPA, systemy bankowe wysyłają go podobnie jak przelew krajowy, środki są od razu blokowane na rachunku i "wpadają" w kolejkę. Wypełniając dane do przelewu SWIFT w serwisie transakcyjnym, składamy tak naprawdę wniosek o jego wykonanie - faktyczny transfer zostanie wykonany przez pracownika banku, który taki wniosek otrzyma. Stąd też nie zdziw się, że środki od razu nie "zniknęły" z konta, czasem może to prowadzić do omyłkowego zdublowania wniosku.
Wskazówka: Jeżeli przelewasz walutę zagraniczną np. USD do innego banku w Polsce, to również korzystasz z przelewu SWIFT (poza przypadkiem z punktu pierwszego).
Skąd takie wysokie koszty przelewu SWIFT?

Koszty są wyższe, ponieważ po pierwsze w swoim banku zapłacisz prowizję (najczęściej procent od kwoty przelewu z określonymi widełkami min. i max.), do tego często dochodzi opłata za komunikat w sieci SWIFT, zazwyczaj około 5 zł. Po tym jak przelew zostanie już wykonany, Twój bank może pobrać od Ciebie dalsze opłaty, jakie sam poniósł w związku z przekazaniem Twoich środków przez sieć banków korespondencyjnych. Wysokość tych opłat trudno przewidzieć, bank stara się przesłać środki najkrótszą drogą (a więc i najtańszą) w sieci banków korespondencyjnych - wszystko zależy dokąd taki transfer się odbywa. Jeżeli w przekazaniu środków uczestniczy więcej korespondentów, koszty rosną. Najniższe będą, gdy bank odbiorcy jest korespondentem naszego banku.
Wskazówka: Wykonując przelew SWIFT możesz podzielić koszty między siebie a odbiorcę lub przyjąć całość w ciężar swojego rachunku. Pamiętaj, że obciążając częścią kosztów odbiorcę, może to pomniejszyć kwotę przelewu.
Z jakiego rachunku wysłać przelew walutowy?
To zależy już od Twojej indywidualnej sytuacji. Jeśli posiadasz tylko konto w PLN, to nie masz wyboru - musisz go wysłać z niego, kupując walutę. Tutaj pojawia się jeszcze kwestia tego, czy chcesz wysłać konkretną ilość waluty, np. 100 USD, czy konkretną ilość złotych np. 100 PLN, wówczas zostaną one przeksięgowane na walutę rachunku docelowego. Wysyłając na przykład dolary z rachunku w złotym, kupujesz walutę według kursu obowiązującego w dniu realizacji w Twoim banku. Jeśli masz środki na koncie walutowym, kurs walutowy Cię nie interesuje i wysyłasz pieniądze w walucie danego rachunku.
Czego potrzebuję, żeby prawidłowo wysłać przelew?
Przede wszystkim:
- •numer rachunku odbiorcy w formacie IBAN - co oznacza? To po prostu numer rachunku poprzedzony dwoma literami stanowiącymi kod kraju odbiorcy, dla Polski jest to PL, dla Finlandii FI, itd., kody dla różnych krajów można łatwo znaleźć np. na stronie http://numeriban-kodswift.com/ - IBAN jest stosowany w Unii Europejskiej, Liechtensteinie, Islandii, Szwajcarii i Norwegii;
- •równie ważny jest kod BIC / SWIFT banku odbiorcy - jest to ciąg 8 lub 11 znaków, przypisany do każdego banku uczestniczącego w systemie SWIFT - odbiorca przelewu powinien Ci podać SWIFT jego banku. Opcjonalnie czasami można zamiast tego numeru wybrać z listy nazwę i adres banku docelowego - istnieje tu jednak ryzyko, że dojdzie do pomyłki, w wielu krajach banki nazywają się bardzo podobnie, np. w Norwegii można trafić na kilka banków mających w swojej nazwie Sparebanken. Jeśli nie znamy innych detali, może powstać problem w postaci odrzucenia przelewu;
- •czasami może się pojawić prośba o SORT CODE - numer rozliczeniowy, również trzeba o niego poprosić odbiorcę;
- •w przypadku przelewów do USA, obowiązuje tam Routing Number, podaje się go przed numerem konta odbiorcy.
Co jeszcze trzeba podać?
Poza tym koniecznie poprawne dane odbiorcy:
- •Imię i nazwisko lub pełną nazwę firmy - musza być w pełni poprawnie wpisane i zgodne z danymi właściciela konta, inaczej może dojść do odrzucenia przelewu ze względu na błędną weryfikację danych;
- •adres odbiorcy.
Pamiętaj, ze lepiej sprawdzić wszystkie dane po dwa razy niż potem żałować i przepłacać za przelew. Zwrot przelewu też może kosztować, a co gorsza może się zdarzyć, że pieniądze gdzieś "utkną" w drodze i na zwrot też można czekać bardzo długo - wówczas ani my nie mamy naszych środków, ani beneficjent.
Jeśli któryś z kroków wymagałby dodatkowego wyjaśnienia to zapraszam do pytań ;)
Dodaj komentarz